NRD Начало
Събота, 25 Октомври 2025
Начало Авансцена Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
977
Авансцена

Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен

Джеймс Ратклиф (James Ratcliffe), директор на възстановяването и главен юрист в Art Loss Register, коментира, че обирът е резултат от идентифициране на възможности и използването им. Не само Франция е засегната от подобни инциденти. Мари-Клаудия Хименес (Mari-Claudia Jimenez), партньор и глобален съпредседател на международната правна кантора Withers, посочи, че музеите често не провеждат достатъчно обучения и симулации за справяне с подобни ситуации.

| 24 Октомври 2025, 17:36 ч.
Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
Снимка © DFA

В неделен ден, около 9:30 ч., крадци нахлули в галерията "Аполон" на музея в Париж, използвайки подемник и ъглошлайф, за да откраднат девет бижута на стойност около 102 милиона долара за по-малко от осем минути. Въпросът, който възниква, е дали подобен обир е можел да бъде предотвратен. Според експерти, повечето от тях смятат, че подобни кражби могат да се случат навсякъде.

Джеймс Ратклиф (James Ratcliffe), директор на възстановяването и главен юрист в Art Loss Register, коментира, че обирът е резултат от идентифициране на възможности и използването им. Той посочи, че други френски музеи също са били мишена на подобни атаки, включително музея по естествена история в Париж, който бе обран само месец преди кражбата в Лувъра. Същия ден, когато Лувърът бе обран, бяха извършени кражби и в "Къщата на просвещението" на Дени Дидро в Ландрес.

Не само Франция е засегната от подобни инциденти. По-рано тази година, ценни артефакти от Румъния бяха откраднати от музея "Дрентс" в Асен, Нидерландия, а през 2019 г. бяха откраднати коронните бижута на Дрезден в Германия, които впоследствие бяха възстановени. Музеите обикновено имат системи за сигурност, но те не винаги са ефективни. В случая с Лувъра, проблемите със сигурността не бяха адресирани навреме, а служителите на музея протестираха за недостатъчното наемане на персонал.

Мари-Клаудия Хименес (Mari-Claudia Jimenez), партньор и глобален съпредседател на международната правна кантора Withers, посочи, че музеите често не провеждат достатъчно обучения и симулации за справяне с подобни ситуации. Тя добави, че е трудно да се балансира между сигурността и достъпа на обществеността до произведенията на изкуството.

Директорът на Лувъра, Лоранс дьо Карс (Laurence des Cars), поиска инсталирането на полицейски участък в музея след кражбата. През последните 15 години, около 200 от почти 2000 служители на Лувъра бяха съкратени, включително 138 охранители между 2014 и 2023 г. Въпреки увеличеното присъствие на охрана, Ратклиф зададе въпроса какво биха могли да направят охранителите, когато се изправят пред двама мъже с верижен трион.

Технологиите за наблюдение могат да помогнат, но предишни опити за използване на GPS тракери в рамките на произведенията на изкуството не се оказаха успешни. Според експерти, културните институции трябва да се учат от стратегиите на висококачествени търговски бизнеси. Симон де Бург Кодрингтън (Simon de Burgh Codrington), експерт по застраховане на изкуство, подчерта, че Франция има дълга история на кражби на бижута, което може да е причина за атаките срещу музеи, а не срещу магазини.

Кодрингтън предложи концепцията за "слоеве на сигурност", включваща множество мерки като качествени охранителни витрини, камери, аларми и дори преместване на определени предмети на нови места. Според него, бижутата с висока стойност не трябва да се намират на периметъра на сградата. Официален доклад преди кражбата посочва, че системите за сигурност на Лувъра са остарели и неадекватни.

Най-важното е, че Кодрингтън подчерта, че институциите и правителствата трябва да разглеждат тези предмети не само от културна, но и от икономическа гледна точка. Ратклиф отбеляза, че Лувърът и френските власти са действали правилно, като веднага оповестили информация за откраднатите предмети, което затруднява търговията с тях. За съжаление, откраднатите предмети от Лувъра не били застраховани. Експертът по кражби на изкуство, Антъни Аморе (Anthony Amore), предложи да се обяви значителна награда, за да се предотврати разпадането на предметите.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Музеят Окада в Япония продава произведения на изкуството за покриване на правни разходи от 50 милиона долара
Музеят на изкуствата "Окада" в Япония обяви продажба на част от своята колекция, за да покрие правни разходи в размер на 50 милиона долара. Основателят на музея, Казуо Окада (Kazuo ...
Наотака Хиро разкрива себе си чрез изкуството и скулптурите си
Наотака Хиро (Naotaka Hiro) е японски художник, чиято работа е вдъхновена от лични преживявания и емоции. Седем години назад, докато се намирал на летището в Лос Анджелис, той полу ...
Тейлър Суифт, Оливия Дийн и Сам Фендер доминират в британските музикални класации
Тейлър Суифт (Taylor Swift) продължава да доминира в британските музикални класации, като песента ѝ "The Fate of Ophelia" остава на върха на Официалната класация за сингли за ...
Колекционерите проявяват търпение и оптимизъм на арт пазара, според проучване на Art Basel и UBS
След година на намаление на продажбите и геополитическо напрежение, колекционерите проявяват по-голямо спокойствие, вместо да рискуват. Според проучването на Art Basel и UBS за гло ...
Дейвид Хауърд Торнтън и Деймиън Леони разкриват подробности за "Terrifier 4"
В последните новини около хорър франчайза "Terrifier", актьорът Дейвид Хауърд Торнтън (David Howard Thornton) разкри, че четвъртата част на филма ще бъде "лудост". Според него, ист ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Шонда Раймс споделя съжаление за пропуснатото наслаждение от успехите в кариерата си
Шонда Раймс (Shonda Rhimes), известна телевизионна продуцентка и сценаристка, сподели, че съжалява, че не е успяла да се наслади на успехите си в началото на кариерата си. Нейният ...
Art Basel Париж: Нови колекционери и утвърдени галерии в контекста на променящия се пазар на изкуство
В Париж се провежда четвъртото издание на Art Basel, което привлича вниманието на над 200 галерии и множество посетители. Въпреки че пазарът на изкуство преминава през труден перио ...
Андреа Гиороди подаде оставка като директор на музея на изкуствата в Пепърдайн след цензура на политически произведения
В последните седмици, университетският музей на изкуствата в Пепърдайн, Калифорния, стана обект на спорове след отстраняването на произведения, считани за "политически". Директорът ...
Art Basel въвежда отстъпки за нови участници в изложбите, за да подкрепи галериите в трудни времена
В контекста на нарастващите предизвикателства в света на изкуствата, Art Basel представя иновационен подход, който цели да подкрепи новите участници в изложбите. Според информация ...
Asia Now в Париж представя нови гласове от Азия и насърчава културния обмен между Индия и Пакистан
В Париж се провежда арт панаир, който съчетава в себе си елементи на фестивал и инкубатор за нови идеи. Asia Now, който продължава до 26 октомври, е в своята 11-та година и предста ...
Тикер в 07:00 ч.
Шонда Раймс (Shonda Rhimes), известна телевизионна продуцентка и сценаристка, сп ...
Начало Авансцена
977
Авансцена

Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен

Джеймс Ратклиф (James Ratcliffe), директор на възстановяването и главен юрист в Art Loss Register, коментира, че обирът е резултат от идентифициране на възможности и използването им. Не само Франция е засегната от подобни инциденти. Мари-Клаудия Хименес (Mari-Claudia Jimenez), партньор и глобален съпредседател на международната правна кантора Withers, посочи, че музеите често не провеждат достатъчно обучения и симулации за справяне с подобни ситуации.

| 24 Октомври 2025, 17:36 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
Кражбата от Лувъра поражда въпроси дали подобен обир е можел да бъде предотвратен
Снимка © DFA

В неделен ден, около 9:30 ч., крадци нахлули в галерията "Аполон" на музея в Париж, използвайки подемник и ъглошлайф, за да откраднат девет бижута на стойност около 102 милиона долара за по-малко от осем минути. Въпросът, който възниква, е дали подобен обир е можел да бъде предотвратен. Според експерти, повечето от тях смятат, че подобни кражби могат да се случат навсякъде.

Джеймс Ратклиф (James Ratcliffe), директор на възстановяването и главен юрист в Art Loss Register, коментира, че обирът е резултат от идентифициране на възможности и използването им. Той посочи, че други френски музеи също са били мишена на подобни атаки, включително музея по естествена история в Париж, който бе обран само месец преди кражбата в Лувъра. Същия ден, когато Лувърът бе обран, бяха извършени кражби и в "Къщата на просвещението" на Дени Дидро в Ландрес.

Не само Франция е засегната от подобни инциденти. По-рано тази година, ценни артефакти от Румъния бяха откраднати от музея "Дрентс" в Асен, Нидерландия, а през 2019 г. бяха откраднати коронните бижута на Дрезден в Германия, които впоследствие бяха възстановени. Музеите обикновено имат системи за сигурност, но те не винаги са ефективни. В случая с Лувъра, проблемите със сигурността не бяха адресирани навреме, а служителите на музея протестираха за недостатъчното наемане на персонал.

Мари-Клаудия Хименес (Mari-Claudia Jimenez), партньор и глобален съпредседател на международната правна кантора Withers, посочи, че музеите често не провеждат достатъчно обучения и симулации за справяне с подобни ситуации. Тя добави, че е трудно да се балансира между сигурността и достъпа на обществеността до произведенията на изкуството.

Директорът на Лувъра, Лоранс дьо Карс (Laurence des Cars), поиска инсталирането на полицейски участък в музея след кражбата. През последните 15 години, около 200 от почти 2000 служители на Лувъра бяха съкратени, включително 138 охранители между 2014 и 2023 г. Въпреки увеличеното присъствие на охрана, Ратклиф зададе въпроса какво биха могли да направят охранителите, когато се изправят пред двама мъже с верижен трион.

Технологиите за наблюдение могат да помогнат, но предишни опити за използване на GPS тракери в рамките на произведенията на изкуството не се оказаха успешни. Според експерти, културните институции трябва да се учат от стратегиите на висококачествени търговски бизнеси. Симон де Бург Кодрингтън (Simon de Burgh Codrington), експерт по застраховане на изкуство, подчерта, че Франция има дълга история на кражби на бижута, което може да е причина за атаките срещу музеи, а не срещу магазини.

Кодрингтън предложи концепцията за "слоеве на сигурност", включваща множество мерки като качествени охранителни витрини, камери, аларми и дори преместване на определени предмети на нови места. Според него, бижутата с висока стойност не трябва да се намират на периметъра на сградата. Официален доклад преди кражбата посочва, че системите за сигурност на Лувъра са остарели и неадекватни.

Най-важното е, че Кодрингтън подчерта, че институциите и правителствата трябва да разглеждат тези предмети не само от културна, но и от икономическа гледна точка. Ратклиф отбеляза, че Лувърът и френските власти са действали правилно, като веднага оповестили информация за откраднатите предмети, което затруднява търговията с тях. За съжаление, откраднатите предмети от Лувъра не били застраховани. Експертът по кражби на изкуство, Антъни Аморе (Anthony Amore), предложи да се обяви значителна награда, за да се предотврати разпадането на предметите.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Музеят Окада в Япония продава произведения на изкуството за покриване на правни разходи от 50 милиона долара
Наотака Хиро разкрива себе си чрез изкуството и скулптурите си
Тейлър Суифт, Оливия Дийн и Сам Фендер доминират в британските музикални класации
Колекционерите проявяват търпение и оптимизъм на арт пазара, според проучване на Art Basel и UBS
Дейвид Хауърд Торнтън и Деймиън Леони разкриват подробности за "Terrifier 4"
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Шонда Раймс споделя съжаление за пропуснатото наслаждение от успехите в кариерата си
Творчески отражения
Art Basel Париж: Нови колекционери и утвърдени галерии в контекста на променящия се пазар на изкуство
Калейдоскоп
Андреа Гиороди подаде оставка като директор на музея на изкуствата в Пепърдайн след цензура на политически произведения
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.